Monday, March 21, 2011

Wedding #6: Pian & Zeera

Bismillahirrahmanirrahim...


Ketika saya melayan Raja Lawak musim ke 5 akhir di kaca tv, saya mendapat satu mesej dari customer saya dulu, Zeera...gambar kahwinnya kat SINI....dalam mesej tu, beliau bertanya sama ada keesokan harinya saya free atau tak...dan kebetulan mmg saya free...takde program...rupa-rupanya beliau nak saya amik gambar kahwinnya sekali lagi tp kali ni sebelah lelaki pulak....itulah rezeki hujung minggu namanya....jadi, tanpa berlengah lagi, saya melakukan persediaan-persediaan seperti di bawah ini:


1. Cas bateri kamera....yang ni penting sgt2...basic sgt2....kalau bateri habis...mmg biru la muka....lagi la kalau tak bawak charger....


2. Cas bateri flash...kalau guna rechargeable bateri, mmg kena cas...kalau tak, semua gambar jd gelap...


3. Clearkan memory card...buka laptop, cucuk memory card, pastu kosongkan....sebab ada gambar yang saya shoot guna format RAW...kapasiti besar...


4. Cuci lens...kena pastikan takde habuk, kesan cap jari dan sebagainya...


5. Study gambar2 dan cara posing....supaya esok tak mati idea...kekekeke


6. Standby tripod dan reflector...kalau nak buat efek "Naruto", mmg kena guna tripod...reflector pun saya suka juga guna...letak kat depan pintu rumah siap2...nanti tak terlupa....


7. Beli bateri spare kat 7 Eleven....untuk diguna bersama speedlite..dan juga sebagai backup rechargeable bateri tadi....


8. Test kamera dan flash bila bateri habis cas...kalau problem, sempat lagi nak roger kengkawan....hehehehe

Memandangkan perjalanan dari rumah ke tempat kahwin mengambil masa 1 jam, persediaan kat atas ni adalah WAJIB....bagi sayalah...sebab saya takde backup plan atau pun backup photographer...hehehe...siapalah nak ikut tag along dgn newbie cam saya ni....so, kenalah buat persediaan awal supaya majlis berjalan dgn lancar....dan alhamdulillah, walaupun saya tidur pada pukul 3.45pagi kerana persediaan di atas, hasilnya berbaloi,,,:)

Jom layan sikit gambar2 kenduri tersebut yang telah saya edit dgn agak ekstrim...nak cari kelainan sikit kali ni...












Terima kasih kepada Pian dan Zeera kerana sekali lagi memberi kepercayaan kepada saya untuk mengambil gambar perkahwinan mereka...semoga rumahtangga mereka kekal selamanya...

Nota kaki: Al-Fatihah untuk arwah bapa Pian yang telah pulang ke rahmatullah pada 25 Februari 2011 yang lepas.

Wassalam.


3 comments:

  1. truk ny u pny edit ni?kesian si pengntin

    ReplyDelete
  2. Salam Kodomo...

    Terima kasih atas feedback saudara....takper, saya anggap itu satu cabaran utk improve lagi shoot dan editing skill...apapun, customer tersebut happy dgn hasil kerja saya...itu lebih penting....

    Wassalam...

    ReplyDelete
  3. teringin nk ambik pic wedding..jenguk2 la blog sy ye..boleh bg komen yg membina :)

    ReplyDelete