Wednesday, March 9, 2011

Panning Technique...

Salam....

Panning....bukan pening...adalah satu teknik mem"blurkan" background dan meng"sharpkan" imej yg sedang bergerak seperti kereta, motosikal, basikal. org berlari dan sebagainya. Bagi yang dah biasa memeningkan diri membuat panning ni, mmg takde masalah la..hehehe...saya sendiri pun banyak kali mencuba panning ni.

Dua imej kat atas ni diambil pada 21 Februari 2011 yang lalu di Taman Jubli Sg Petani bersama2 dengan Che Deen SP. Tapi saya memang tak berpuas hati dengan gambar2 kat atas ni. Dahlah tak sharp...macam boring je....hehehehe....

Setelah membuat siasatan ke atas gambar di atas melalui penggunaan Ishikawa Diagram, akhirnya saya dah tahu apa root cause dan action plan yang perlu saya lakukan untuk improve teknik panning saya ni.

Canon DSLR mempunyai satu sistem fokus yang dipanggil AI Servo. AI Servo ni berfungsi untuk mengekalkan fokus pada subjek walaupun ia bergerak. Jadi saya setkan pada AI Servo. Kemudian untuk dapatkan gambar yang elok, saya setkan pada Continuous Shoot. Sekali tekan, 4 frame sekali dia snap. Kalau 5D Mark 2, 10fps. Lepas setkan kedua2 ni, saya setkan shutter yg slow...1/40...dan terus adjust sesedap rasa. Dan hasilnya seperti di bawah....(gambar sekitar tasik Bandar Puteri Jaya pada 5 Mac 2011)...gambar dah di"crop"kan sikit dan diedit dengan PS CS5.





Walaupun dah improve sikit dari sebelumnya, saya tetap tak berpuas hati dengan gambar2 kt atas ni...banyak benda lagi yang nak kena improve terutama horizontal line tu....so, i'll keep on learning and shooting....


4 comments:

  1. wuyooo.. panning... kalu aku buat mesti jd penning... wakakak... congrate.. bleh ajo aku ni....

    ReplyDelete
  2. terharu sbb ko puji aku....kekekeke...tp takkanla ko tak pernah buat panning...dah bertahun tahun pegang DSLR...hehehe...

    ReplyDelete
  3. mcm mna nk buat panning nie...????
    mntak tlg ajr..blh?klaw nikon cm na plk?
    sy photgrpy nie x brpa rti sgt...just utk pemgthuan ja.....

    ReplyDelete
  4. Penselsvant: kalau nak lebih faham camner nk buat teknik panning ni, boleh taip "panning tips" kat youtube...kat situ lg mudah dan cpt nk fhm...sbb kalau sy ternagkan, mgkin ssh sikit....lg satu, teknik ni kena selalu berlatih buat...baru jadi....:)

    ReplyDelete