Monday, January 10, 2011

Album#2: Zeera & Pian

Salam...

Saya ada terbaca daripada beberapa blog yang bercerita tentang "pro" dan "cons" memiliki sesebuah kamera DSLR. Tak kiralah jenama Canon ke, Nikon ke, SONY ke dan sebagainya. Saya agak tertarik dengan pendapat-pendapat mereka. Antara sebahagian yang saya ingin kongsikan tentang "cons" memiliki sesebuah DSLR:-

1. Jarang ada gambar sebab orang akan suruh kita yang amik gambar. Lebih2 lagi kalau di kalangan keluarga dan bila dah "dicop" sebagai  "family photographer".

2.  Maintenance tinggi. Bila dah ada DSLR, tak boleh nak ambil mudah cara penjagaan macam jaga kamera compact biasa. Sebagai contoh, habuk tak boleh masuk dalam lens maknanya kenala selalu cuci. Kepada yang bersifat malas dan bertangguh2, baik fikir masak2 sebelum beli DSLR.

3. Bila dengan kawan2, diorang mungkin akan mintak dari kita untuk test shoot. Memanglah kalau boleh jangan berkira sangat dengan kawan2 tapi bila asyik berpindah tangan, risiko kamera tu nak jatuh pun tinggi. Bila dah jatuh, tak tahulah nak buat mimik muka camner. Jadi, kenalah beringat kat kawan2.

4. Paling tak best bila terpandang kamera orang lain dengan lens2 yang mampu membuatkan kita rambang mata. Mula la berkira2, congak untuk dapatkan lens macam tu. Maklumlah, bila dah ada DSLR, lens boleh tukar2...panjang ke, pendek ke, besar ke kecik ke....risiko peningkatan belanjawan pun akan lebih tinggi andai perasaan sebegitu tidak dikawal....

Itu adalah sebahagian "cons" memiliki sesebuah DSLR. Kita tentu mempunyai pendapat masing2...yang penting tepuk dada tanyalah selera. Yang kat bawah ni adalah sampel album perkahwinan Zeera & Pian.

No comments:

Post a Comment