Thursday, April 21, 2011

Ilusi Optik dan Imaginasi Photographer

Salam...

Ilusi optik?...apa kebenda nya tu?...halusinasi ke?...mabuk ke?..pening ke? ataupun satu keadaan separa sedar?...ntahlah, saya pun tak tahu macam mana nak terangkan maksud sebenar ilusi optik ni dan kaitan nya dengan fotografi. Tapi saya mungkin dapat terangkan sedikit tentang imaginasi photographer.

Dalam fotografi, setiap photographer akan menggunakan imaginasi mereka dulu dalam mendapatkan sudut menarik ketika shooting...ada sesetengah tu yang dah "sketch" dalam kepala mereka ketika dalam perjalanan ke tempat shooting lagi..camaner gambar yang diorang nak shoot, subject positioning, tekstur dan sebagainya...kiranya diorang ni dah buat persediaan awal2 lagi....sebab tu lah kita tgk ada photographer kawin yang tak henti2 shoot dan ada juga photographer yang sesekali je shoot...selebihnya dia/ mereka lebih banyak duduk dan usya je (usya ada makna tu...cari komposisi tu)....

Berbalik pada ilusi otik tadi, cuba anda tengok 2 imej kat bawah ni dan renungkan kat tengah2 imej...apa yang berubah?...itulah ilusi optik....:)

Renung titik merah tu dan anda akan sedar yang jalur kelabu tu makin lama makin hilang.....


Renung kat tengah2 grid ni....perasan tak apa yang berubah?....barisan2 tepi macam dah semakin ok kan?...

No comments:

Post a Comment