Monday, April 18, 2011

Adobe Photoshop vs Adobe Lightroom



 Salam...

Software apa yang anda guna untuk edit gambar? Photoshop atau Lightroom? atau just guna simple software macam Paint? atau guna online software? walau apa jenis sekalipun software yg digunakan untuk melakukan post processing atau touch up gambar, pastikan kita benar 2 arif tentang penggunaan software tersebut. kalau tak 100%, 50% pun jadilah.

Di kalangan photographer, Adobe Photoshop menjadi pilihan sebab software ni dh agak lama berada di pasaran. Saya sendiri menggunkan photoshop CS3 untuk edit gambar. Tutorial dan tips untuk photoshop juga berlambak2 dalam internet...cari je kat google....

Namun berbeza dgn Adobe Lightroom...tak ramai yg guna software ni....saya sendiri pun tak biasa dgn software ni...lalu saya mencuba...nk tgk apa yg best sbb ada yg kata software ni lagi best dan senang berbanding photoshop....

Lalu saya pun study sendiri software ni dan bereksperimentasi dgnnya...


Apa yang boleh saya katakan, kedua2 software ni ada kelebihan tersendiri...rakan2 photographer saya mengatakan yang mereka menggunakan Lightoom untuk touchup gambar (brightness, contrast, saturation dsb) manakala photoshop digunakan untuk create effect pada gambar tu....bagi saya pulak, walaupun agak pening pada mulanya masa nk guna lightroom (even nk buka fail pun terkebil2), tapi software ni mmg akan beri byk advantage terutamanya dari segi masa edit sbb gambar dapat diakses dan diedit secara serentak tanpa mencari butang "open file"...

Apapun, saya masih dalam proses pembelajaran Adobe Lightroom ni...biasalah kalau dah belajar sendiri, mmg merangkak la...hehehe...tak rugi mencuba dan belajar benda baru..betul tak?...

No comments:

Post a Comment