Thursday, December 9, 2010

Kenapa Photography?

Assalamualaikum....

Ramai yang mungkin masih tertanya-tanya dalam diri, "apakah kerja yang aku buat sekarang memberikan kepuasan pada diri?". Ada segelintir daripada kita bekerja hanya untuk mengisi masa lapang, boring duduk kat rumah dan yang paling penting ialah untuk mendapat duit bagi menyara diri dan keluarga. Niat adalah penting untuk memacu hidup kita. Kalau tersalah niat, salahlah jadinya. Tapi mungkin ada antara kita yang masih keliru dengan kerja kita. Contoh yang paling mudah ialah kerja yang kita buat sekarang tak sama dengan kursus yang kita ambil masa di universiti, kolej ataupun politeknik.

Percaya atau tidak tak sampai 10% pun apa yang kita belajar dipraktikkan di tempat kerja. Sesetengah orang mudah berpuas hati asalkan berbaloi denga apa yang dibayar tetapi tak kurang juga ada yang merungut kerana kerja yang dilakukan membosankan. Tapi apa boleh buat, kalau berhenti kerja kerana bosan, siapa nak bagi duit atau sara keluarga? Takkan nak minta dari ibu dan ayah?

Oleh itu, andai kita berdepan dengan kekeliruan sebegini, cuba kita tanya diri kita. Apa yang boleh menggembirakan hati kita? Dan pada masa yang sama, dapat menjada pendapatan sampingan tanpa memberi kesan pada kerja yang sedia ada. Oleh sebab itulah timbul pelbagai jenis bisnes berbentuk multilevel yang mungkin menjanjikan kemewahan ataupun kesengsaraan.

Bagi saya, minat dalam photografi hadir dalam masa terdekat tapi minat dalam seni sudah wujud sejak kecil. Jadi, apa salahnya saya menceburi bidang ini? Photografi itu sendiri adalah satu seni. Yang penting, buat dengan sepenuh hati dan minat. Barulah orang akan menghargai hasil kerja kita.

Gambar-gambar kat bawah ni diambil dalam kul 7.30ptg semalam kat depan rumah.

Exif:
Shutter priority: AE
Shutter speed: 1
ISO: 3200
Aperture: f10.0
Focal Length: 64.0mm



Exif:
Shutter priority: AE
Shutter speed: 2
ISO: 3200
Aperture: f5.6
Focal Length: 53.0mm

No comments:

Post a Comment